Gezonde Snacks voor in het Vliegtuig

Gezonde Snacks voor in het Vliegtuig

Als echte wereld reiziger moet je regelmatig het vliegtuig instappen voor een urenlange vlucht. Tijdens je vlucht krijg je vele hapjes voorgeschoteld, van zakjes pinda’s tot een volledig avondmaal. Of ze lekker en gezond zijn is weer een ander verhaal! Normaal gesproken pak je zakken chips en chocolade mee voor je lange reis, maar je bent nu net zo gezond bezig. Er moet toch een betere variant voor dat vliegtuig voer zijn? Dat dacht ik dus ook!

Afgelopen vakantie heb ik al het één en ander geprobeerd aan gezonde reis snacks voor de vlucht, maar niet alles liep volgens plan. Ik had bijvoorbeeld stukjes paprika in een boterhamzakje meegenomen. Misschien was ik weer eens iets te naïef, maar wie wat kunnen raden dat dit al snel één soppige bedoeling zou worden (en vergeet die geur niet, yuk!). Toch heb ik een paar toppers ontdekt die ik natuurlijk maar al te graag met jullie deel.

Er wordt verrassend veel toegelaten aan eten op Europese en (naar mijn ervaring) vluchten naar Amerika. Dus heb je binnenkort een mooie reis op de planning staan en wil je gezond aankomen op je eindbestemming? Kijk dan snel verder voor de beste snack tips!

1. Nuts for nuts!
Héérlijk, een lekkere hoeveelheid ongezouten noten voor onderweg. Niet alleen zijn deze kleine wonders gezond, ze vullen ook nog eens en verminderen je behoefte aan suiker! En nee, het telt niet als je nu naar die gratis (gezouten) pinda’s in het vliegtuig grijpt. Dit zijn namelijk officieel geen noten, maar peulvruchten. Wil je het toppunt van gezond? Ga dan voor walnoten! Deze zijn dankzij hun rijke hoeveelheid gezonde vetten en antioxidanten het juweeltje onder de gezonde noten.

Helaas zijn noten niet zo goedkoop, wat vooral de studenten onder ons vaak tegenhoudt. Mijn tip: de Body & Fit Shop’s studentenhaver! 500 gram studentenhaver (verschillende soorten noten en rozijnen) voor 5 euro. Neem een lekkere hoeveelheid mee in een hersluitbaar plastic zakje en gebruik de rest in je portie yoghurt in de morgen, yummy!

noten
Foto: Notenmix met gedroogde papaya

2. Fruit & groentes
Ook al was mijn paprika experimentje niet geheel volgens plan verlopen, raad ik je alsnog aan een kleine hoeveelheid fruit mee te nemen. Denk hierbij aan makkelijk eetbare soorten, zoals bananen, appels en peren. Vruchten als kiwi’s en mango’s worden niet aangeraden, aangezien je hier een mesje voor nodig hebt.

En wat dacht je van groentes? Bij de supermarkt kan je snack groentes als wortels, paprika, en komkommer kopen in simpele meeneem verpakkingen. Perfect! Mocht je liever zelf je eigen groente mix maken maak dan gebruik van tupperware bakjes. Let op: niet teveel van deze bakjes meenemen, anders komen je prachtige maaltijden niet door de douane!

groente en fruit

3. Zelfgebakken snacks
Er gaat niets boven lekker bakken de dag voor je tripje. Vers, super gezond, houdbaar, en makkelijk mee te nemen. Hmm, stiekem zin een gezonde (jaja) zoete snack voor onderweg? Bereid dan deze heerlijk raw brownies van FeelGoodByFood (persoonlijke favoriet) of de havermout dadel repen vol met noten van Yellow Lemon Tree! Of ga je toch liever voor  die schattige kleine muffins van Pauline?

choco banaanFoto: Homemade Choco-banaan “brood” (Geinspireerd door FeelGoodByFood’s recept)

4. Gezonde broodjes
Wij, als gierige Nederlanders, staan bekent om onze boterhammetjes on the go, dus die zijn ook zeker niet te missen in onze snack lijst. Het aller lekkerst is natuurlijk zelf gebakken brood. De heerlijke broden van Natalie zijn hiervoor echte aanraders. Van muesli tot volkoren spelt brood, jouw favoriet zit er zeker tussen! Heb je last minute inpak stress en geen tijd om in de keuken te staan? Koop dan verse spelt bolletjes bij de supermarkt, bijvoorbeeld AH.

broodFoto: Homemade Muesli brood

 Bedenk goed wat voor soort je beleg hiervoor wilt gebruiken. Hoe lekker sommige dingen ook zijn, het kan al snel een vieze soppig broodje worden wanneer je het niet direct opeet. Mijn favorieten: geitenkaas met avocado, zonnebloempitten en pompoenpitten of gegrilde kipfilet met komkommer en een beetje hummus, yummy!

Tip: Laat je tijdens de vlucht niet teveel verleiden door de gratis lekkernijen. Laat hierbij ook de frisdranken staan en geniet van alleen water.

Met deze gezonde reis snacks kom je met een gezond en fris lichaam aan op je vakantie bestemming. Trek je bikini maar vast aan, want jij bent direct klaar voor het strand!

Enjoy!

P.s. Kijk voor je vlucht altijd eerst even online voor de toegestane hoeveelheid etenswaren naar jouw eindbestemming. Australië is bijvoorbeeld erg streng!

2 gedachten over “Gezonde Snacks voor in het Vliegtuig

  1. Zelf ‘maak’ ik ook vaak een makkelijk tussendoortje met noten.

    Pecan- en/of walnoten zachtjes roosteren in een koekenpan. Daarna bestrooien met wat olijfolie, pittige paprikapoeder en wat zout. Halve minuut op hoog vuur bakken en daarna laten afkoelen. Heerlijk als tussendoortje!

    En Spa Rood met flink wat citroenschijfjes is natuurlijk ook altijd lekker (aan boord van het vliegtuig).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Enjoy this blog? Please spread the word :)